Blogg, Uncategorized

YES MAN, YES APPLE, YES BOSS…..

Jag tror mycket på priming, det vill säga de undermedvetna mekanismerna man kan stimulera för att som reklamare dirigera sin målgrupp till ett önskat beteende. En tidigare exponering, den behöver inte äns uppmärksammas bara människan noterar den, planteras i minnet och återuppväcks senare genom någon sorts relaterat stimulus. Det farliga med detta är att det önskade beteendet på målgruppen uppfattas utav dem som självstyrt. Politiska partier har genom historien använt denna metod för att inbilla människor att deras politiska ståndpunkter är deras egna medan de egentligen har primats i ett tidigare skede. 

Jag kom att tänka på detta för någon vecka sen eller två när jag på TV såg reklam för Jim Carreys nya film YES MAN. Jag har inte sett filmen än, men just då ville jag gärna se den för att jag gillade filmidén, en snubbe måste svara YES på alla frågor varefter hans liv kommer att förändras till det bättre.

Det lustiga är att jag läste en artikel i Metro för ca 2-3 månader sedan om en kille, jag minns inte vad han heter, som talade om just detta. Han hade provat att svara JA på allt under en hel vecka varefter resultatet för honom var fantastiska. Han funderade på att skriva om bok om ämnet. Jag minns att jag lekte med tanken och hur det skulle påverka min vardag. 

Jag finner det lustigt att en artikel om exakt samma ämne som filmen, ett ämne jag aldrig hört talas om tidigare, publiceras en god tid innan filmen har premiär. Jag skulle verkligen vilja veta om detta var redaktionell priming eller inte. Om ja, så hur mycket priming florerar det egentligen och vad baseras våra beteenden på egentligen?

Hur många frön är vi planterade med egentligen??

Standard

One thought on “YES MAN, YES APPLE, YES BOSS…..

  1. Hehe, kopplade direkt till samma kille/artikel när jag såg trailern för nån vecka sen. Tänkte att killen måste ha blivit inspirerad av filmen och snott idén. Om det har varit priming så har de lyckats bra iaf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *