Blogg, Branding, Reklam, Varumärken, youtube

Sverige. All rights reserved.

Jag vet inte men är det någonting speciellt med Sverige utomlands? Hur uppfattas vi svenskar av andra egentligen? Speciellt vill jag veta vilken bild USA har av oss. Jag kom att tänka på det av flera anledningar:

1. Jag har sagt och jag får jämt höra att vad är saken med att någonting svenskt alltid (grov överdrift) är med i amerikanska filmer. Varför säger Will Smith att tjejen tönten vill styra hade ett ex som var så rik att han ägde Sverige, varför ägde familjen Banks i Fresh Prince en Volvo, varför kliver det en svensk tjej ur bussen i Dum och Dummare, varför kör Nicolas Cage bland annat en Volvo S80 i Gone In 60 seconds, varför spelar The Cardigans i 90210…. ja ni fattar.

Givetvis grundar det sig i att vi fångar upp allt som är svenskt mycket enklare än om det vore från Turkmenistan men det är ändå anmärkningsvärt att det sker så ofta. Finns det någon attraktion av det svenska, är Sverige ett varumärke som är bra att associeras med? Vad ger det för känsla hos publiken?

Kolla bara hur all mat, kläder, glass och bilar från “Italien” uppfattas som god kvalitet fast att produkterna kanske är tillverkade av sämsta kvalitet i sämsta tänkbara miljö. Italienska flaggan är otroligt värdefullt för exporten i Italien. Vad spelar den svenska flaggan och Sverige för roll? Inom vilka områden/branscher kan vi utnyttja den ännu mer?

Å andra sidan..

2. I serien How I Met Your Mother finns det ett avsnitt där de vinklar svenska arkitekter så långt ifrån min bild av oss som man kan ha, typ holländska gayrobotar med Star Trek glasögon och tights. Givetvis vet jag att det är en komedi, men ändå.

Senaste exemplet är reklamen som gick för Bud Light under Super Bowl i söndags där Conan O’Brien är med i. Det finns flera exempel och jag tycker det är jätte irriterande att vi alltid visualiseras som antingen tyskar med läderbyxor eller Ryska Ivan Dragos! Hur tror ni att vi uppfattas?

httpv://se.youtube.com/watch?v=HazUvFXY2X4

Standard

4 thoughts on “Sverige. All rights reserved.

  1. Tjena! Intressant ämne, jag minns att jag läste en artikel förut om att Sverige som varumärke ligger bättre till än tidigare, hittade denna t.ex.: http://www.dagenshandel.se/dh/dagensh.nsf/0/BBD52C44D3C64381C12574FE0028A886?open

    När Sverige får seriösa associationer tror jag de bygger mycket på de starkaste varumärkena, som IKEA, Volvo och Absolut t.ex.

    Förresten, jag såg att du går samma utbildning som mig – vilket sammanträffande! :)

  2. Safar Yacoub says:

    Tjena!
    Grym artikel du hittade, var verkligen det jag ville ha reda på, vilka varumärkesattribut som kännetecknar Sverige.
    Annars om man utgår från turister man träffar är väl ABBA, IKEA och snygga brudar det första man får höra :)
    Går du Markit, vilken årskurs går du?

  3. Kul att du gillade den! Haha ja det brukar ju vara nåt i den stilen, typ blonda brudar och köttbullar. Jepp, jag går årskurs 2. Jag minns att du var inne och berättade om Briefjäveln för min klass. Var det någon från årskurs två som var med?

  4. Safar Yacoub says:

    Okej nice.
    Nej det var ju inte det, främst för att ni hade föreläsning men jag trodde några ändå skulle skita i den. Men några kom på festen så klart.
    Synd det där om att ni fick flytta till DSV. Hoppas allt går super där!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *