Blogg, Uncategorized

Snylta eller ta konflikten

Plötsligt älskar alla Afrika. Plötsligt ska alla företag som inte har råd att sponsra VM i Sydafrika älska fotboll och associera sina produkter med VM. Självklart, om någonting som människor är hyperlojala till så är det Fotboll, en lojalitet varumärken strävar efter med blod, svett och pengar. Dessa pengar, pengar i byråer är inte beroende av börsen, utan av vad man gör med dem som bestämmer dess värde. Den starkaste drivkraften till framgång i förföring av människan = en protagonist och en antagonist, en konflikt, vägen är målet och upplösningen. Titta på Apple och fotbollsklubbar (eller andra klubbar för den delen) där dramaturgin över och konflikten mellan protagonisten och antagonisten är djupt förförande.

Men nu ska vi inte superanalysera det här. Kortsiktiga kampanjer inbringar tillfälliga intäkter. Företag utnyttjar fotboll för att utnyttja hyperlojala människors selektiva varseblivning. Selektiv varseblivning är ett begrepp för personer som okritiskt tar till sig information som kan inpassas i deras världsbild men som saknar förmåga att ta till sig sådan kunskap som emotsäger denna världsbild. Med andra ord, supportrar blir enligt mig mycket mer benägna att köpa produkter om den är associerad med fotboll samtidigt som de stöttar bort brus mycket enklare. Produkten känns bättre i maggropen. Framförallt är de beredda att betala mer pengar för den magkänslan.

Detta är att snylta på ett varumärkes hyperlojala kunder/supportrar för att sälja mer. Titta på kringprodukter till iPhone, iPod, iPad och macs. Hur mycket har dem företagen sålt genom Apples fantastiska varumärke och hyperlojala kunder.

Vill du vara det varumärket själv? Då får du ta konflikten och vara beredd på att det tar en jädrans lång tid innan du har flera hundra tusen (miljoner?) som gör vad som hellst för att du ska gå vinnande ur striden.

Plötsligt vill alla spela i ditt lag.

Standard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *