Öl är kanske det bästa sociala smörjmedlet för män. För 20 år sedan då man fortfarande trodde människors köpprocess grundade sig på rationell åtaganden hade man kanske marknadsfört ölen som törstsläckare eller dess goda smak. Men varför köper vi öl egentligen? Givetvis finns det sjukt många svar på det, men en av dessa är att det är en manlig identifikation.

Det är ett smörjmedel men också ett verktyg för att subliminalt kommunicera att vi är manliga som dricker öl, det finns inget bättre än öl och ingenting som heller gör oss gladare. Givetvis är detta inte sant, men det spelar ingen roll, för i den manliga kulturens regler är det så och därför ska man följa den eller anses udda. Hur mycket öl hällde du ut i buskarna utan att dina kompisar såg dig när du började dricka under tonåren? Jag älskar öl och det gör de i min umgängeskrets också, men inte till den grad att de gör vad som helst för det, men ändå är det som sägs och kommuniceras i umgänget. 

Och är inte den manliga identifikationen som bäst påtaglig i kontrast till kvinnor. Detta är en fantastisk reklamfilm:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Bxf2lRTsejA

Related Posts

4 Comments

  1. Dennis Phang says:

    Riktigt jävla bra reklamfilm! Kan även rekommendera en annan bra öl-reklamfilm: det är BUD Light: s “Swear Yar” (något gammal dock) som är spot on.

    http://se.youtube.com/watch?v=JI3Y1auTFpU

  2. Safar Yacoub says:

    Framförallt rolig haha..

  3. Bond says:

    Hej Safar! :D
    Det absolut grymmaste ( och mja, lite könsdiskriminerande) ölreklamen är den för Hahn Beer… Kolla upp på Youtube… Finns några stycken, min favorit är den på stranden…:D

  4. [...] manlig identifikation som också är mest påtaglig i kontrast till kvinnor. Du kan läsa inlägget här. Heineken gjorde en väldigt rolig reklamfilm som anspelade på detta men så hittade jag en print [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>