“Du har rätt såtillvida att jagsvaga och intellektuellt klena människor alltid har gillat gruppmentaliteten bakom, och tryggheten i, Apples produkter. De fria, ifrågasättande och intelligent handlingskraftiga ser genast att kejsaren inte har några kläder och behöver inte gömma sig bakom pastellfärger och Itunes. Vi skiljer funktion från färg och skrattar åt de sinnessvaga, de döda fiskarna som flyter med strömmen. Jag vet att du skäms innerst inne. Bättre kan du.”

Denna kommentar fick jag av en gammal klasspolare till inlägget Apple och Obama. Trots den nonchalanta och snudd på en intention att vilja mig mer ont än att komma med konstruktiv kritik så är hans påstående mycket intressant. Det här är den sortens människor som säger att de inte påverkas utav reklam, som tros sig vara rationella i alla sina köpbeslut och anser att alla som är kommersiellt förslavade är en art av mindre rang med en kunskapsbank värd mindre än Island.

Så javisst är jag en fisk! Precis som dig och alla andra i ett konsumtionssamhälle. Skillnaden är att jag försöker lära mig att simma med strömmen mycket snabbare, lära mig orientera mig med strömmen för att förstå mig på den istället för att klamra mig fast vid någonting och försöka besegra den. För det går inte. Släpp taget och gissa vad kejsaren kommer plocka ur sin garderob imorgon istället.

Är metaforerna för luddiga så låt mig illustrera:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=A_ut93YYZu8]

Jag saknar verkligen samtalet vi hade på Hotellets uteservering.

Related Posts

2 Comments

  1. freddie says:

    Bara döda fiskar flyter med strömmen? =)

    http://www.youtube.com/watch?v=7L2fsubA2-c

  2. ettnoll says:

    Klart jag påverkas av reklamen, har aldrig hävdat något annat. Mina inköp är inte heller något som jag skulle definiera som rationella. Tvärt om, mina bästa inköp har gjorts under påverkan av alkohol: några öl och sen köpa tv. Det blir alltid bra. Däremot har jag aldrig låtit mig definiera mig själv utifrån ett varumärke. Den typen av liv där man okritisk låter varumärket bestämma åt en och tala om för mig att “Det här är bra, det här är Apple” har jag aldrig ägnat mig åt. Jag föredrar att leva med illusionen att jag tar mina egna beslut baserat på andra saker än varumärke. För övrigt kan man läsa en hel del intressant om det på sidan som din filmsnutt ovan gör reklam för, hur det går när man låter varumärket ta över besluten. Länk finns i slutet av filmen. Förvånansvärt varumärkeskritiskt för att komma från dig.
    Jag uppfattar och beundrar din passion för reklam och varumärken men jag delar den inte. Ja, om man inte räknar Umbrella corporation då :-)

    ‘i was never gone’

    ps. De “kommersiellt förslavade” de går väl inte att respektera i något sammanhang eller?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>