Jag går in på aftonbladet.se, en morgonrutin som man har när man sätter på datorn, tillsammans med de bloggar som RSS-läsaren i Safari påminner mig om att läsa. Det händer väldigt sällan att jag klickar på en banner, särkskilt på aftonbladet.se, banners har en klickrate på 0,2 klick vilket är katastrofalt. Inte undra på att det är svårt att ta betalt per klick idag.

Givetvis förstår jag att Aftonbladet vill få så mycket annonsintäkter som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men när mängden banners börjar bli outhärdlig både för den visuella upplevelsen utav sidan och att det tar lång tid att ladda sidan på grund av all reklam tycker jag att man bör tänka två gånger. Det är en balansgång, man vill tjäna pengar men samtidigt behålla läsarnas respekt för Aftonbladet som nyhetsmedium. Från min synvinkel tycker jag att Aftonbladet slaktar läsarna med kommersiella budskap och rider på en framgångsvåg så länge de bara kan.

Så hur länge till ska detta få fortsätta utan läsarna börjar tröttna eller har Aftonbladet ett sådant starkt varumärke och position i läsarnas medvetande att ingen egentligen bryr sig eller är medveten om den kommersiella våldtäkt vi utsätts för?

För min egen del så tänker jag definitivt börja minska min konsumtion av Aftonbladet, någon självrespekt måste man ha!

Related Posts

9 Comments

  1. I was never gone says:

    “Det är en balansgång, man vill tjäna pengar men samtidigt behålla läsarnas respekt för Aftonbladet som nyhetsmedium.”

    Tankefelet som du gör är att du tror att aftonbladet någonsin har haft respekt som nyhetsmedium. Möjligtvis under kalla kriget då dess lismande vänsterpropaganda föll KommunistRysslands ledare i smaken och journalistiska godbitar kunde droppas från de röda, så som vi kastar mariekex åt björnarna på skansen. Vi som vet att AB är skräp bryr oss inte ifall de tar nytt VM-guld i antal banners och det borde inte du heller göra. Fast det är klart, när man, som du, anser att realtid.se är den ledande nyhetssajten och Aftonbladet står för det intellektuella materialet så är det klart att du tycker att det är för många banners. Kom med i matchen, inse att den sajt som är huvudleverantör av nyheter gällande Linda Rosings förehavanden bör och skall ignoreras helt. Skäms!

  2. fredrik the master of disaster says:

    Faktum är att aftonbladet håller på och uppdaterar sina annonspaket, tror annonserna på framsidan kommer bli färre men lite större.

    Finns en artikel i senaste dagens media om det.

  3. Safar Yacoub says:

    Intressant, ska bli kul och se vad de har kommit fram till för ny lösning. Vet inte om färre men större är bättre, men det får vi se.

  4. Jeremy says:

    Nämen Grassen! Ska vi verkligen vara sådana? Ska du skriva kommentarer av den typen så kan du väl skriva under med ditt namn. Mycket mod kommer bakom en datorskärm eller hur?

    .Jeremy

  5. I was never gone says:

    Jag måste ju hålla er skärpta. Jag tror att ni slöar till om jag inte är där och petar lite. Har jag fel? :-)

  6. Allan says:

    Du har helt fel. OCH det första du skriver in på din webbläsare varje morgon är http://www.aftonbladet.se
    Försök inte bilda nya, coola visoner (annorlunda männska). Du är utan någon bråkdels sekund av tänkande en annourlunda människa. Men det går ner för dig outhärdiga omedgörliga art!
    Fast jag ska också sluta klanka på folk. Eller nej det är fan Schock nice! :D

  7. Safar Yacoub says:

    Väl rutet!

    Schock nice?

  8. I was never gone says:

    @Allan
    Höj nivån grabben. Försök formulera korrekta meningar och tänk en gång.. Nej, tänk två gånger innan du försöker förolämpa mig. Då är chansen större att du kan komma på något bättre än att jag läser Aftonbladet det första jag gör.
    Det andra går inte att helt begripa men jag tror att du försöker förolämpa mig. Illa formulerade förolämningar som inte går att förstå är FAIL.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>