E-handel

Hype, hype & hype

  
Vad är det egentligen vi människor konsumerar när vi köper en produkt? Funktion, varumärke, gemenskap, överflödig lyx eller ett luftslott?

Varför är jag här? Behöver jag det här?

Förra veckan köade jag utanför HM i Täby för Balmain-kollektionen. Jag var sist i en kö på kanske 150 meter. I kön tänkte jag, vad gör jag här? Behöver jag Balmains kläder? Nej & nej. Jag kände mig som ett offer för en välregisserad marknadsföring. Hypemarkbadsföring. 10 min efter att dörrarna öppnades & jag var inne var allt slut. Jag vände på klacken & gick.

Hype är en känsla av att vara med när någonting stort händer. Att få ta del av dess stjärnglans. Att vara där när det händer.

Detta gjorde sig extra tydligt i invigningen av Mall of Scandinavia igår i Solna. Folk köade timmar före invigning, kaos utbröt, de stämde dörrarna då det blev fullt, barn gröt osv osv. Vad finns där som inte finns att köpa i stan? Kände alla ett starkt behov att köpa från Sveriges första Disney-butik?  Givetvis inte. Det är att få vara med om någonting bara just där & då samt givetvis dela det i sociala medier. I skrivande stund har #mallofscandinavia använts på Instagram ca 5 300 gånger. Jag ör förvånad att det unte finns hypebyråer som sysslar med hypemarknadsföring. Det är den metoden som absolut skapt mer effekt i både PR, buzz i sociala medier men även lönsamt i riktiga kunder. Jag är förvånad att inte fler pratar om detta hypeskapande utanför Apple, Michael Dahlén skrev om detta in sin bok Nextopia vilket fick mycket uppmärksamhet.

Så kan vem som helst skapa en hype? Det tar vi i ett annar inlägg. Trevlig helg!

Standard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *