Uncategorized

Betydelsen av pengar..

Hjälte

En stor nackdel med reklamskolan är 1: bristen på praktik. 2: ingen verklighetsförankring. 3: att Cash is king inte nog betonas. 

Strategi och kreativitet är någonting som är självklart för att ha ett utsatt mål och en plan för att komma dit. Med kreativitet lyckas du förhoppningsvis sticka ut ut mängden. Varför jag säger att reklamskolan inte har en verklighetsförankring bygger på att bara förlita sig på kreativitet och affärsmodeller är naivt. De de stora reklaminvesteringarna bygger på kännedomsmedia med nästan ingen kreativitet alls. Det är enorma pengar. Där ligger reklamskolan efter. Samma sak digitalt, det krävs pengar för att hamna högst upp på google, sponsrade inlägg på Facebook och bloggar.

Människor älskar hjältar som vinner mot alla odds. Men känner vi till oddsen från början?

Efter att ha jobbat på en kommunikationsbyrå, mediebyrå samt nu driver Topunder.se samt Gabriels Trafikskola och har flera års distans till reklamskolan så faller det nästan komiskt. Lägger vi för liten vikt på hur mycket pengar är den egentliga bakomliggande framgångsfaktorn? Är det verkligen kreativitet bakom en “hjältes” framgång

Är hjälten överskattad? Och är pengar någonting man inte ska prata om? Jag tror vi hyllar för enkelt och därmed dissar för fort. Bakom varje framgång eller misslyckande bör vi fråga: vilken budget hade de från början och vilken finansiell hjälp hade de?

Standard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *