Blogg, Internet, PR

Årets hittils kommunikativa miss!

Det här gör mig nästan deprimerad över hur dum man egentligen får vara, än mer när det är ett stort bolag som gör en dundertabbe utan dess like. Jag kan faktiskt inte förstå hur Ryanair har tänkt och om de varit medvetna om vilka konsekvenser deras uppträdande får i ett samhälle där sådana här saker sprider sig som en löpeld på internet. Så vad har hänt?

Jason Roe, en webutvecklare och bloggare som skulle boka sin resa på Ryanairs hemsida stöter på ett problem. Ett problem som är irriterande men också trivialt, ingenting en vanlig svensson hade brytt sig om eller orkat blogga om. Problemet var en bugg Jason stötte på som ändrade priset på den bokade resan till 0 kr när han ändrade tid på resan. Jason bloggade om detta och om ni tittar på kommentarerna till det inlägget på hans blogg kommer ni få ett gott skratt.

En anställd på Ryanair kommenterar inlägget bland annat såhär:

“jason! you’re an idiot and a liar!! fact is!

you’ve opened one session then another and requested a page meant for a different session, you are so stupid you dont even know how you did it! you dont get a free flight, there is no dynamic data to render which is prob why you got 0.00. what self respecting developer uses a crappy CMS such as word press anyway AND puts they’re mobile ph number online, i suppose even a prank call is better than nothing on a lonely sat evening!!”

Som inte det vore nog så kommenterar Ryanairs kommunikationschef (!) inlägget såhär:

“Ryanair can confirm that a Ryanair staff member did engage in a blog discussion. It is Ryanair policy not to waste time and energy corresponding with idiot bloggers and Ryanair can confirm that it won’t be happening again.

“Lunatic bloggers can have the blog sphere all to themselves as our people are far too busy driving down the cost of air travel”.

IP-adresserna till kommentarerna har spårats till Ryanair för den som ifrågasatte om kommentarerna verkligen var från dem.

Jag tänker inte äns gå in i detalj i hur många olika kommunikativa tabbar de har åstadkommit. Men låt oss säga att jag aldrig åkt med Ryanair och jag kommer ALDRIG att åka med dem heller.

Standard

5 thoughts on “Årets hittils kommunikativa miss!

  1. Johan says:

    Jag tycker de gör helt rätt. Att göra tvärtemot som alla andra säger att man ska göra har ett sjukt högt egenvärde. Om det inte hade varit så att man måste hajka ut till Skavsta (vart fan ligger det) hade jag lätt rydat Ryan Air nästa gång jag ska ut och resa!

  2. Safar Yacoub says:

    Johan: Givetvis har att man går emot strömmen ett egenvärde men inte bara för den sakens skull. Det skulle vara som att säga att allt som är annorlunda också är kreativt. I det här fallet så har deras beteende skadat deras varumärke och tabben spridit sig som en löpeld på internet. Jag ser inte hur det skulle gynna dem?

  3. Johan says:

    Först och främst så tror jag ingen, som lyckats lansera en så framgångsrik affärsidé som RyanAir, är så puckad att den skriver sådana saker utan att han en tanke bakom.

    Jag säger dock inte att det _har_ gynnat dem men det skulle lätt kunna gynna dem. Jag tycker att man, på något sätt, kan dra en parallel till en grejj Jan Carlzon gjorde på SAS (plöjde nyligen Riv Pyramiderna, därav liknelsen som det självklart finns 1000 andra exempel på samma sak) att de sket konsekvent i att lägga rutter efter hur semesterresenärer reste eftersom segmentet de satsade på till 100% var affärsresenärer. Känns lite som samma sak med RyanAir de vill sälja en produkt som är billigast därför vill de visa att de inte lägger tid på att konversera eller vara onödigt trevliga, etc. Det är mekaniskt och billigt, man får inget extra.

    Nu är klockan ganska sen toch det här blev ganska flummigt, och förmodligen väldigt dåligt skrivet, men jag hoppas du fattar vad jag menar. Det är helt enkelt så lätt att dömma ut dem som puckade så jag är helt övertygad att de måste ha en plan bakom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *