Blogg, Internet, PR, Reklam

Apple och Obama

Jag är en levande reklampelare för Apple. Nämns företaget, Steve Jobs eller någon av deras produkter så lyser mina ögon upp likt ett barns när det är dags att öppna julklapparna. Ibland kan jag förbanna mig själv över att ha dragits in i denna religion, jag borde vara smartare än så, men samtidigt beundrar jag dem på så många plan att jag låter det fortsätta. Som att ge dem credd för hur duktiga de är på i sin marknadsföring och marknadskommunikation. 

Nu till poängen för detta inlägg. I bloggen Marketing Apple skriver Steve (inte Jobs) om hur bra marknadsföring är viktigt idag för att sälja produkter, särkilt teknikprodukter, men också om hur det kan få existerande kunder att ha en större förståelse för defekter i produkterna. Han skriver också att i dagens internetlandskap så handlar god marknadsföring om buzz. 

Jag tycker dock att han förenklar mekanismen bakom dessa två faktorer. Att kunder är mer förlåtande för apples produkter bottnar i apple som varumärke, man kan skriva hur länge som helst om detta, men grunden ligger i att kunderna vet vad apple går för och därmed har en mer förlåtande inställning. Den utlösande faktorn för att hitta ett substitut för Apple är mycket svår att trigga. Det måste vara mycket mer allvarliga situationer med bland annat sociala bevis från andra för att konsumenten ska ta andra varumärken för utvärdering.

Alla pratar om buzz idag. Apple måste vara kungen av detta fenomen, men inte bara buzz, utan också i de traditionella medierna där Apple får mycket gratisreklam. Men Apple har uppnått denna enorma buzz och WOM genom en mycket långdragen process. God marknadsföring vore en mycket förenklad förklaring, nästan förudmjukande. Apples story som innovatör, think different, underdog till de stora bjässarna, Steve Jobs återkomst till Apple har skapat en beundrarkrets och en rörelse som opponerar för dess existens och förträfflighet genom årtionden. Genom internet har denna rörelse fått en mycket större träffyta och spridning än tidigare, den har fått leva ut sin rätt till en mycket bredare publik. 

Så att prata om buzz i samband med Apple vore att ge en helt annan definition på buzz. Apples buzz har i sådant fall pågått i årtionden fast genom andra kanaler.

Obamas politiska ståndpunkter är inte direkt nya men kolla vilken “buzz” han skapade genom en viss fantastisk kanal.

Standard

6 thoughts on “Apple och Obama

  1. I was never gone says:

    Du har rätt såtillvida att jagsvaga och intellektuellt klena människor alltid har gillat gruppmentaliteten bakom, och tryggheten i, Apples produkter. De fria, ifrågasättande och intelligent handlingskraftiga ser genast att kejsaren inte har några kläder och behöver inte gömma sig bakom pastellfärger och Itunes. Vi skiljer funktion från färg och skrattar åt de sinnessvaga, de döda fiskarna som flyter med strömmen. Jag vet att du skäms innerst inne. Bättre kan du.

  2. Det finns två slags människotyper gällande ämnet. Första gruppen är vi som du beskriver jagsvaga och intellektuellt klena. Apple gör bra produkter, punkt. Det är inte bara jag som tycker det. “I was never gone” verkar tro att Apple endast funnits i 5 år och att alla som tycker om Apple endast gör det pga. designen. Jag själv älskar Apple och har säkert över 10 Appleprodukter hemma hos mig. Men, jag gillar Apple och har köpt deras produkter lååångt innan iPod och MacMini kom ut.

    Din kommentar “Vi skiljer funktion från färg och skrattar åt de sinnessvaga, de döda fiskarna som flyter med strömmen” visar bara att du inte kan något. Det var VI som simmade mot strömmen och har gjort det under 20 år. Nu är det bara fler som simmar med oss.

    Bättre kan du.

  3. Glömde skriva; du tillhör den andra gruppen. Ni har för svaga personligheter och vågar inte tycka om Apple. Alla kan inte göra det. Några måste ju köpa Samsungs eller Creatives mp3-spelare. Istället för att bara “inte gilla Apple”, hatar ni allt och alla som har med Apple att göra. Det är inte fel på produkterna, utan ni är bara avundsjuka.

  4. I was never gone says:

    Fel, fel och…fel.
    Blogginnehavaren har flera gånger skrivit och sagt att han okritiskt älskar Apple vilket är det jag kommenterar. Detta okritiskt älskande av undermåliga produkter är, enligt mitt förmenande, under blogginnehavarens förmåga. Jag noterar, inte utan ett visst nöje, att du inte har några egna argument utan vänder på mina och anklagar mig för det jag just anklagade er för: “Nä, det är DU som är dålig, DU kan va svag”.
    Skulle jag vara avundsjuk? Du använder samma argument som Linda Rosing när hon får kritik för att hennes senaste botoxinjektion kanske inte blev helt lyckad.
    Faktum kvarstår: Gruppmentaliteten bland Appleanvändare är skrämmande även om du gärna vill förneka den. Notera blogginlägget, det är inte kvaliteten hos produkterna han skriver om utan något annat: hypen, buzzen.
    Du gör självmål, även om jag får erkänna att det är ett ganska snyggt självmål, du använder ju mina argument.

  5. Pingback: Kommersiellt förslavade « REKLAMIT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *